Przekładnia kątowa

Przekładnia to mechanizm albo raczej układ maszyn, za pomocą którego można dokonać przeniesienia ruchu z jednego elementu na drugi. Pierwszy element zwany czynnym stanowi napęd, drugi natomiast jest bierny i zostaje wprawiony w ruch wyłącznie za sprawą pierwszego.W zależności od rodzaju wykorzystywanego zjawiska fizycznego przekładnie dzielimy na: mechaniczne, pneumatyczne, hydrauliczne i elektryczne.

Przekładnia kątowa zwana także stożkową to rodzaj przekładni mechanicznej, w której elementy: napędowy i wprawiany w ruch ustawione są względem siebie pod kątem prostym. Znajduje ona zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzebna jest zmiana kierunków ruchu np. gdy trzeba połączyć ze sobą dwa wały pod kątem prostym. Przekazanie ruchu następuje przez zazębianie się elementów. Przełożeniu mocy towarzyszy najczęściej zmiana innych parametrów ruchu takich jak prędkość i siła.

W związku z tym urządzenia tego rodzaju mogą być reduktorami mocy. Przekładnie kątowe są najczęściej stosowane w pojazdach mechanicznych, maszynach budowlanych i urządzeniach rolniczych takich jak rozrzutniki, prasy, kosiarki, rozdrabniacze i wiele innych. Główne zalety tego rodzaju przekładni to względnie małe rozmiary, cicha i równomierna praca, wysoka sprawność i możliwość osiągania dość sporych mocy. Za główne wady uznaje się: niskie przełożenie, sztywną geometrię, konieczność częstego i obfitego smarowania oraz brak naturalnego zabezpieczenia przed przeciążeniem.

Przekładnia kątowa to jeden z wielu przykładów, gdzie prosty fizyczny mechanizm daje wprost nieograniczone możliwości tworzenia skomplikowanych urządzeń o coraz szerszym zastosowaniu.