Cały świat technologii debatuje nad konsekwencjami sztucznej inteligencjami i roli, jaką odgrywa w kształtowaniu przyszłości. Wpływa codziennie na nasze decyzje i styl życia. Jeśli korzystałeś z technologii mapowania/nawigacji, usług przesyłania strumieniowego, mediów społecznościowych lub asystentów wirtualnych aktywowanych głosem, takim jak Apple Siri lub Amazon Alexa, miałeś do czynienia ze sztuczną inteligencją!
Smartfony
Istnieje duża szansa, że czytasz ten artykuł na smartfonie. Cóż, jeśli go używasz, wchodzisz w interakcję ze sztuczną inteligencję, niezależnie od tego, czy zdajesz sobie sprawę, czy nie. AI pozwala korzystać m.in. ze wbudowanego wirtualnego asystenta i trybu portretowego w aparacie.
Inteligentni asystenci (np. Asystent Google) pomagają znajdować informacje, wykonywać połączenia głosowe, otwierać aplikacje, czy ustawiać budzik. Ponadto udzielają wskazówek, dodają wydarzenia do kalendarza i wysyłają wiadomości. Wykorzystują uczenie maszynowe, by rozumieć żądania i pytania użytkownika.
Inteligentne samochody i drony
Jeszcze kilka lat temu używanie w pełni zautomatyzowanego samochodu było marzeniem. Obecnie firmy, takie jak Tesla, poczyniły ogromne postępy w tym obszarze. Z kolei Amazon i Walmart mocno inwestują w dostarczanie zakupów dronami. Siły zbrojne na całym świecie korzystają z udanych programów dronów.
Usługi przesyłania strumieniowego
Wspomniane usługi to kolejny przykład tego, jak sztuczna inteligencja wpływa na nasze życie. Niezależnie od tego, czy korzystasz z Netflix, YouTube, czy Spotify, AI podejmuje decyzje w Twoim imieniu. Możesz czuć, że masz całkowitą kontrolę, ale w rzeczywistości tak nie jest.
Spersonalizowana sprzedaż detaliczna i zakupy
Data science (nauka o danych, danologia) i uczenie maszynowe ułatwiają przewidywanie zachowań klientów i wydawanie spersonalizowanych rekomendacji. Warto tutaj wspomnieć o silniku rekomendacji, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do zbierania danych o dotychczasowych transakcjach klienta. Na tej podstawie tworzą personę sprzedażową, czyli przedstawiciela grupy docelowej. System dostosowuje wezwania do działania (CTA) i programy lojalnościowe dla klientów. Oparta na sztucznej inteligencji technologia wirtualnych przymierzalni zastępuje tradycyjne rozwiązania, szczególnie podczas pandemii konoronawirusa. Wielu sprzedawców pozwala w ten sposób przymierzać czapki, biżuterię, okulary, ubrania, a nawet buty.
Procesy biznesowe
Zastanawiasz się, jakie jest możliwe zastosowanie sztucznej inteligencji w biznesie? Typowe procesy biznesowe, takie jak interakcje z klientami, operacje wewnętrzne i zarządzanie pracownikami, są obsługiwane cyfrowe. W ten sposób przedsiębiorcy mogą obniżyć koszty operacyjne.
Oprogramowanie do wideokonferencji i zautomatyzowana obsługa klienta stały się niezbędnymi narzędziami dla osób prowadzących sklepy online. CRM wspomagane sztuczną inteligencją i inteligentne śledzenie czasu pomagają menadżerom zarządzać produktywnością nawet wtedy, gdy pracownicy mają oddzielne harmonogramy lub znajdują się w różnych strefach czasowych. Działy HR odchodzą od klasycznych, czasochłonnych praktyk zatrudniania i przechodzą na rozwiązania wirtualne i oparte na sztucznej inteligencji. Technologia AI filtruje tysiące aplikacji i pozwala szybko znaleźć odpowiednich kandydatów.